Co to jest bikefitting?

Kolarz i bikefitter podczas sesji bikefittingu

Bikefitting to precyzyjna, kompleksowa metoda indywidualnego dopasowania roweru do możliwości anatomicznych i funkcjonalnych ciała kolarza, uwzględniająca jego cele, umiejętności i oczekiwania. 

To multidyscyplinarne podejście, wykorzystujące nauki związane z : anatomią, fizjoterapią, geometrią ciała i roweru, biomechaniką, aerodynamiką oraz ergonomią. 

Czy wyobrażasz sobie prowadzenie samochodu bez ergonomicznie ustawionych wszystkich elementów takich jak fotel, wysokość kierownicy, lusterka oraz manetka skrzyni biegów?

Dokładnie taka sama zasada dotyczy ustawienia roweru.

Głównym celem bikefittingu jest dążenie do osiągnięcia na rowerze pozycji neutralnej. 

Skutkiem tej pozycji będzie doskonały balans mięśniowy i zachowanie równowagi na rowerze. To przełoży się na optymalizację biomechaniki pedałowania, lepszą responsywność roweru, jego prowadzenie w trakcie zjazdów, podjazdów oraz w zakrętach, aerodynamikę i efektywność jazdy.

Ergonomia ułożenia ciała kolarza przełoży się na komfort jazdy oraz będzie zapobiegać ewentualnym odczuciom bólowym oraz kontuzjom.

Kolarz w studio bikefittingu podczas sesji ustawiania pozycji na rowerze

Główne cele pozycji neutralnej na rowerze:

  • WIĘKSZY KOMFORT – bez względu na poziom sportowy, komfort jazdy jest kluczowym elementem do spędzenia wielu godzin na rowerze. Dążymy do sytuacji aby kolarz czuł jedność z rowerem i nie odczuwał nadmiernego poziomu napięcia w całym ciele, poprzez ergonomiczną pozycję i ułożenia ciała.
  • ZAPOBIEGANIE URAZOM – właściwa pozycja na rowerze, odpowiednie jej wyważenie, zachowanie balansu mięśniowego, utrzymuje ciało w jednej linii, wspomagając proces prawidłowych ruchów w trakcie jazdy. Działanie osiowe kończyn dolnych w poszczególnych stawach: biodrze, kolanie i kostce, zabezpiecza stawy przed nadmiernym przeciążeniem i nieprawidłowym ruchem, co zapobiega urazom.
  • WYDAJNOŚĆ – dzięki trikom bikefitterskim kolarz zwiększa moc, wytrzymałość co przekłada się to na uzyskanie większych prędkości na rowerze. W znacznym stopniu ma na to wpływ optymalizacja pozycji na rowerze oraz zastosowanie odpowiednich komponentów i akcesoriów rowerowych.

Czym skutkuje brak równomiernego rozłożenia ciężaru ciała i zaburzenia balansu mięśniowego? 

Czy zdajesz sobie sprawę, że spędzając około 10 godzin w tygodniu na rowerze, twoje kończyny dolne wykonują pracę, kręcąc korbą, około 54 000 razy. Jeżeli jeździsz na rowerze 8 miesięcy w roku, daje to wynik około 1 800 000 obrotów.

Wyobraź sobie, że nierównomiernie obciążone w trakcie pracy mięśnie, z jednej strony będą dążyły do nadmiernego rozciągnięcia a z drugiej do nadmiernego przykurczenia. Jest to bardzo prosta droga do wygenerowania długotrwałej konfuzji. 

Bikefitting analizuje ruch kolarza w płaszczyźnie trójwymiarowej. W tym celu podpiera się różnymi elektronicznymi urządzeniami, które wspomagają go w procesie decyzji oraz przeprowadzania zmian na rowerze.

Oprogramowanie do bikefittingu

W naszym studio korzystamy z dwóch elektronicznych systemów, służących analizie kolarza w ruchu:

  • BG Data System – specjalny program komputerowy, który za pomocą zsynchronizowanych kamer nagrywa rowerzystę w trakcie jazdy na rowerze. System ten służy do dogłębnej analizy ruchu oraz do pomiarów. Rozpatruje sylwetkę kolarza w realnym ujęciu z kamer. Ułatwia porównanie pozycji przed i po wprowadzeniu zmian przez bikefittera.
  • Retul Fit System – najnowszy system na rynku światowym, korzystający z technologii przechwytywania ruchu 3D. Dokładnie mierzy każdy stopień ruchu i milimetr odległości poszczególnych części ciała, dostarczając danych wspierających proces bikefittingu. Oko ludzkie nie jest w stanie wychwycić wszystkich problemów jakie napotyka w analizie ruchu kolarz. System ten zwiększa pewność trafionych decyzji bikefittera, zwłaszcza w trakcie analizy ciała kolarza w ruchu.

Najważniejszym narzędziem bikefittera jest przede wszystkim jego wiedza, doświadczenie oraz wszystkim spójna, logiczna metodyka.

Aby sprawnie przeprowadzić cały proces, był on powtarzalny, mierzalny i spójny składa się z kilku ważnych elementów, realizowanych w odpowiedniej kolejności, krok po kroku.

Kolarz i bikefitter w studio bikefittingu podczas ustawiania pozycji na rowerze

Jakie są kolejne etapy procesu bikefittingu?

  1. Określenie profilu kolarza – zebranie dokładnego wywiadu, w którym określa się cele, możliwości, potrzeby i ograniczenia kolarza. Dokładnie rozpatruje częstotliwość i intensywność treningów rowerowych oraz innych wykonywanych sportów, które mogą mieć wpływ na ostateczną ocenę kolarza. Poznanie mocnych i słabych punktów, historii kontuzji i urazów oraz aktualnego stanu zdrowia. Te dane budują obraz danej osoby.
  2. Badanie anatomiczne i ocena fizjoterapeutyczna pokazująca aktualny stan układu narządu ruchu kolarza oraz ewentualny stopień zaawansowania jego dysfunkcji. Wykonywane według poszczególnych kroków, biorące pod uwagę dokładnie całe ciało. Umożliwia ocenę siły mięśni, stabilności i równowagi wykorzystując obiektywne testy funkcjonalne. Jest to najważniejsza część bikefittingu, stanowiąca jego fundament. To tutaj określamy punkty wyjściowy dla ustawienia optymalnej, neutralnej pozycji. 
  3. Ocena roweru – wstępne sprawdzenie poprawności wyboru poszczególnych elementów, w tym geometrii ramy roweru, długości korb, typu siodła, kierownicy, wspornika, sztycy podsiodłowej i wielu innych.
  4. Prawidłowe ustawienie bloków w butach rowerowych, według najnowszych wytycznych i dobór odpowiednich wkładek do butów.
  5. Dobór szerokości, dosiadu, profilu siodła oraz jego odpowiednie wypoziomowanie.
  6. Ustawienie optymalnej pozycji na rowerze w próbie statycznej.
  7. Ocena próby dynamicznej na rowerze (ocena stanu przed zmianami) za pomocą kamer 3D – Data System lub Retul Fit System, w którym możemy obserwować kolarza w ruchu i mierzyć wszystkie istotne parametry, jak również poprzez nakładanie obrazu porównywać sylwetkę przed i po zmianach.

    Umieszcza się 8 znaczników LED w anatomicznych punktach ciała, których ruch będzie śledzony i wychwytywany przez system Retul Ventage Motion Capture. System ten używany jest do zbierania trójwymiarowych danych, w czasie rzeczywistym z każdego ruchu kolarza, tworząc dynamiczne dopasowanie.
  1. Wprowadzenie zmian na rowerze w oparciu o badanie anatomiczne i ocenę fizjoterapeutyczną i analizę ruchu 3D. Ocena biomechaniczna pedałowania. Rozpatrywanie ruchu kolarza we wszystkich płaszczyznach.
  2. Po ostatecznym ustawieniu zoptymalizowanej pozycji, zostanie wygenerowany raport, dotyczący zarówno oceny kolarza jak i roweru, do którego bikefitter ma dostęp w każdej chwili.
  3. Wizyta kontrolna – to bardzo ważny krok mający na celu ocenę efektywności zmian oraz dokonanie ewentualnych korekt. 
  4.  Jazda próbna z bikefitterem

Czas trwania sesji to około 3-4h

Studio bikefittingu i oprogramowanie do analizy pozycji na rowerze

Jak przygotować się do bikefittingu?

Zabierz ze sobą:

  • czysty rower (zwłaszcza napęd roweru)
  • buty kolarskie
  • strój kolarski (krótki zestaw)
  • rękawiczki i klapki
  • ręcznik (po sesji bikefittingu możesz skorzystać z prysznica)

Bikefitting wykonujemy  jeżeli posiadacie pedały zatrzaskowe.

Jeżeli posiadasz dodatkowe komponenty rowerowe takie jak inny typ siodła, kierownicę lub wspornik kierownicy czyli mostek, również zabierz ze sobą.

Co zyskasz podczas sesji bikefittingu?

  • poznasz lepiej możliwości i ograniczenia swojego ciała
  • dowiesz się o przyczynach i sposobach radzenia sobie z bólem
  • otrzymasz konkretne wskazówki dotyczące ćwiczeń, jakie należy dodatkowo wykonywać
  • dostaniesz uwagi dotyczące techniki jazdy i poprawy niektórych parametrów na rowerze
  • pomożemy osiągnąć twoje cele rowerowe

Ile kosztuje bikefitting?

  • Bikefitting podstawowy – 690 pln
  • Bikefitting zaawansowany retul system 790 pln
  • Konsultacja doboru komponentów rowerowych (siodła) – 100 pln
  • Ustawienie bloków rowerowych – 60 pln
  • Konsultacje bikefitterskie online – 150 pln

Gotowy, aby stworzyć jedność z rowerem?

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *