Bikefitting Q&A

Bikefitting Q&A

Kiedy przeprowadzić bikefitting? Jaki rower można a który trzeba ustawić? Tu znajdziecie odpowiedzi na najczęstsze pytania dotyczące bikefittingu.



Kiedy najlepiej zrobić bikefitting?

Okres jesienno-zimowy jest najlepszym terminem, aby robić bikefitting.

Bikefitting obejmuje działania nie tylko związane z prawidłowym ustawieniem roweru i osiągnięciem pozycji optymalnej, ale dotyczy przede wszystkim pracy nad wzmocnieniem ciała kolarza. Rower powoduje, że jedne mięśnie są nadmiernie eksploatowane, takie jak czworogłowe, pośladkowe czy dwugłowe. Niektóre z nich, jak mięśnie głębokie grzbietu zaniedbane.

W trakcie sesji bikefitter wskazuje na przyczyny dysfunkcji i mikrourazy, które często są wynikiem dysbalansu mięśniowego. Aby efekt bikefittingu był zadowalający należy popracować nad siłą i długością mięśni. Czasem trzeba odbyć kilka sesji, wypróbować nową pozycję. Do tego potrzebny jest spokój i brak okresu startowego. Okres przygotowawczy jest do tego najlepszy.

Jak przygotować się do bikefittingu?

Przygotuj się wcześniej. Obserwuj w trakcie treningów i przejażdżek swoje ciało. Spisz intensywność treningów w trakcie ostatniego miesiąca, jego stopień trudności i długość trwania.

Zapisuj kiedy pojawiają się bóle, w jakim miejscu, co może je ewentualnie powodować. Jaka jest ich częstotliwość. Zastanów się czy inne dyscypliny sportowe, które na przykład również uprawiasz nie wpływają na pogorszenie tego stanu.

Zdarza się, że przyczyną bólu w odcinku lędźwiowym kręgosłupa nie jest jazda na rowerze, ale jej przyczyną jest bieganie w nieodpowiednich butach po drogach asfaltowych. Musisz umieć to rozróżnić. Jeżeli masz problemy od dłuższego czasu z kręgosłupem lub kolanami, zacznij od wizyty u ortopedy w celu zlecenia diagnostyki.

Należy wykluczyć stany zapalne i wcześniej je wyleczyć. Korzystaj z usług fizjoterapeutów, masażystów, regeneruj się i dbaj o siebie. Często kolarze amatorzy trenują ciężej i częściej niż zawodowcy. 

Możesz również przygotować się teoretycznie do bikefittingu. W tym celu wydaliśmy specjalne poradniki „Bikefitting. Zrób to sam” gdzie opisujemy dokładnie cały proces. Pamiętaj, im głębiej wejdziesz w problem bikefittingu tym lepszą nawiążesz komunikację z bikefitterem i uzyskasz efektywniejszą pomoc. Najważniejsza jest komunikacja na linii rowerzysta-bikefitter.

Czy lepiej najpierw iść do fizjoterapeuty czy wykonać bikefitting?

Każdy bikefitter i fizjoterapeuta Wam powie, że należy to robić dwutorowo. Dlaczego? Jeżeli pobolewa Cię np. ścięgno Achillesa, jesteś w trakcie fizjoterapii i dalej jeździsz na rowerze co się dzieje? Proces fizjoterapii będzie znacznie przedłużony, jeżeli poprzez działania służące odciążeniu tego ścięgna na rowerze nie zadziałasz poprzez odpowiednie jego ustawienia. Krótko mówiąc postęp fizjoterapii będzie niweczony przez utrwalanie niepoprawnych ustawień.

Czy każdy musi robić bikefitting swojego roweru? 

Nie musi. Jeżeli nic Cię nie boli, nie jesteś do tego przekonany, bo dobrze Ci się jeździ w Twojej opinii to nic nie rób!!!

Może akurat jesteś w tych 2% osób, które idealnie trafiły w ustawienie prawidłowej pozycji na rowerze (statystyka własna od 2009 roku.

Jakie są główne powody by wykonać bikefitting?

Główne powody motywujące do przeprowadzenia bikefittingu to: 

  1. Ból. Około 60% osób zgłasza się do nas z powodów bólowych. Jest to stanowczo za późno. Ból jest sygnałem, że dochodzi do mikrourazów i stanu zapalnego. Najczęściej bolą nas kolana, drętwieją dłonie, boli odcinek szyjny i lędźwiowy kręgosłupa. Cierpimy z powodu nieprawidłowo dobranego siodełka.
  2. Zapobieganie kontuzjom. Wszyscy doskonale wiemy, że prewencja jest skuteczniejsza od leczenia. Zapobieganie urazom, przeciążeniom dzięki prawidłowo ustawionemu rowerowi i adaptacji poprawnej pozycji to główny cel bikefittingu. Odpowiednia wysokość siodła może na przykład pomóc w odciążeniu stawu kolanowego i zmniejszeniu nacisku kości udowej na rzepkę, zmniejszając ból.
  3. Chęć wygrywania. Można w prosty sposób poprawić swoje wyniki i zwiększyć szanse na wygraną. Wystarczy zastosować kilka trików bikefitterskich i zwiększyć aerodynamikę. Najwięcej osób, które do nas trafiają to osoby uczestniczące w zawodach szosowych, ultramaratonach gravelowych, przełajach, zawodach xc i maratonach. Opiekujemy się kilkoma teamami od kilkunastu lat.
  4. Zakup nowego roweru lub przygotowywanie się do zakupu oraz sprawdzanie geometrii ramy już zakupionego roweru.

Po co robić bikefitting skoro na rowerze górskim przyjmujemy zmienne pozycje? 

Niektóre aspekty regulacji mają wymiar uniwersalny i są niezmienne, takie jak optymalizacja biomechaniki i tworzenie neutralnej pozycji na rowerze np. układ stopa-pedał.

Rower górski nie tylko zjeżdża! Jadąc po odcinkach płaskich i podjeżdżając pod górę przyjmujemy siedzącą pozycje na rowerze. Ważne, aby ta pozycja była neutralna. To zapewnia nam dobre przełożenie na sterowność roweru.

Po co nam neutralna pozycja? Przecież jeżdżę na rowerze i nic mnie nie boli?

Dzięki właściwej pozycji neutralnej rowerzysta jest dobrze „wyważony” na rowerze.

Może szybko zareagować na nierówności terenu, zmiany kadencji jazdy i wydatku mocy, a pomimo to może czuć się komfortowo. Nie przeciąży dzięki temu, żadnej z grup mięśniowych (przedniej lub tylnej).

Układ mięśniowy pracuje też efektywniej, bowiem stabilizatory boczne tzn. mięsień smukły i pasmo biodrowo-piszczelowe nie są tak mocno obciążane. Zapewni ona również idealną liniowość pracy kolana w stosunku do stawu biodrowego i stopy, co ma wpływ na efektywność pedałowania i zabezpieczenie przed kontuzjami zwłaszcza stawu kolanowego. A właściwa pozycja kolana minimalizuje z kolei stres wywołany obciążeniami rzepki w czasie pedałowania. Zaoszczędzona energia może zostać spożytkowana przez mięśnie „napędowe” powodując, że pojedziemy szybciej, dalej i wydajniej.

Na rowerze górskim siedzimy na siodle znacznie krócej, ale warunkiem dobrej biomechaniki jest równa pozycja miednicy i jej odpowiednie podparcie. Zapewnia ona wydatek energii z całego ciała w trakcie pedałowania i pomaga w osiągnięciu symetrii biomechanicznej. 

Są różne rowery górskie i co dalej?

Każda kategoria rowerów górskich ma swoje preferencje. Priorytetem w wyczynowym XC i maratonach jest efektywność wspinania się. W rowerze szlakowym – zrównoważenie takich cech jak : wspinanie-prowadzenie w trudnych sekcjach technicznych – zjazd. Natomiast w rowerach typu All Mountain – manewrowanie w trudnym terenie, zwłaszcza podczas zjazdu.

Wszystkie te trzy przypadki wymagać będą innego podejścia w trakcie bikefittingu tak aby ustawiona pozycja neutralna umożliwiała w najwyższym stopniu realizację w/w założeń użytkowych.

Mam kilka różnych rowerów od którego zacząć?

Proponujemy rozpoczęcie ustawiania od roweru szosowego lub gravelowego, na którym spędzacie najwięcej godzin na siodle. Potem kieruj się częstotliwością ich użytkowania.

Czy jest sens ustawiać pozycję we wszystkich naszych rowerach?

Tak! Można to porównać do jazdy różnymi samochodami i sytuacji, gdy tylko w jednym byłby ergonomicznie ustawiony fotel. Docelowo każdy rower musi być poddany temu procesowi. Rozłóż sobie to w czasie, kieruj się priorytetami.

W trakcie sezonu zmieniam buty czy musze korygować pozycje na rowerze?

Każda zmiana wymaga korekty. Jeżeli zmieniasz buty, to bikefitter musi ustawić poprawnie bloki, sprawdzić wysokość siodła i jego przesunięcie przód-tył oraz poszczególne kąty ugięcia kolana, biodra i kostki. Przy nowych butach może zmienić się biomechanika pedałowania – należy sprawdzić działania wkładek jak również zastosować odpowiednie kliny.

Co podlega wymianie czy zmianom w trakcie bikefittingu i czy jest to konieczne?

Metoda Body Geometry Fit jest kompleksową metodą indywidualnego dopasowania roweru do potrzeb, umiejętności i wymagań kolarza.

Powstała dzięki bliskiej współpracy z jednym z czołowych badaczy na polu medycyny sportowej, założycielem słynnego Boulder Center for Sports Medicine, doktorem Andy Pruittem. Pozwala połączyć wiedzę medyczną, biomechaniczną i wykorzystać zalety produktów Body Geometry w każdym punkcie kontaktu z rowerem (stopy, ręce i siedzenie). Dlatego każdy kolarz dostaje dopasowany indywidualnie do siebie rower.

Jeżeli w trakcie dokładnego wywiadu i oceny anatomicznej okaże się, że szerokość i profil siodła jest za wąski i nieodpowiedni to należy go wymienić. Nie można przejść do kolejnego punktu procesu zmian na rowerze, jeżeli nie poderze się odpowiednio miednicy, na której spoczywa od 60-70% ciężaru całego ciała. Bikefitter poinformuje cię o tym co należy wymienić i ile będzie to kosztowało.

Aby zminimalizować koszty, zabierz komponenty jakie posiadasz w domu, może uda się z nich skorzystać. Na przykład kierownicę o innym profilu lub wspornik kierownicy.

Jeżeli nie posiadasz komponentów to niestety musisz się liczyć z ich zamówieniem i wymianą a to trwa. Dlatego umawiamy się na kolejne (bezkosztowe) spotkanie na dokończenie bikefittingu.  

Czy bikefitting należy powtarzać?

Nasze ciało poddane ćwiczeniom i jeździe na rowerze wzmacnia się i zmienia. Gdy ćwiczymy, z czasem tracimy na wadze, poprawiamy zakresy ruchów w stawach, jesteśmy lepiej rozciągnięci i coraz bardziej „wjeżdżamy się w rower”. To powoduje, że możemy jeździć w coraz bardziej aerodynamicznej pozycji. Dlatego uważamy, że korektę należy wykonać przynajmniej raz w roku, pamiętając, że niektóre komponenty takie jak wysokość sztycy może się zmieniać na przykład poprzez poluzowanie śrub i wpadanie do środka, przez co wysokość siodełka zmniejsza się. Ta sama sytuacja dotyczy wszystkich skręcanych komponentów.

Poradniki „Bikefitting. Zrób to Sam.”

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *