fbpx

8 najczęstszych przyczyn drętwienia dłoni podczas jazdy na rowerze.

Jeśli zastanawiasz się, dlaczego nie możesz w pełni cieszyć się jazdą na rowerze z powodu uczucia drętwiejących dłoni, w tym artykule znajdziesz 8 najczęstszych powodów, dla których tak się dzieje.

  1. Typ roweru
    Musisz mieć świadomość, że w obrębie rodziny rowerów szosowych istnieje wiele podtypów. Najczęściej kupowane to rower typu „endurance”, rower wyścigowy typu „aero” oraz rower do jazdy po szutrze typu „gravel”. Tu wróćmy na chwilę do waszych odpowiedzi, które udzieliliście nam w anoni mowej ankiecie. Na pytanie czym się sugerujesz, kupując rower, wymieniliście w tej właśnie kolejności trzy najważniejsze czynniki: wygląd, kolor i cena. 

Dlatego nie dziwi nas fakt, że bardzo dużo osób, zwłaszcza początkujących amatorów, wybiera roweru typu „aero”, których linia jest bezsprzecznie najładniejsza z wszystkich znanych nam rowerów. Gdy popatrzymy na to z punktu widzenia bikefittera nie jest to najszczęśliwszy wybór. Dlaczego? Rowery „aero” charakteryzują się wyścigową geometrią, a jednym z parametrów jest niska główka sterowa, dzięki czemu sylwetka kolarza jest znacznie obniżona. To powoduje bardzo duży nacisk na dłonie, dyskomfort, ból, a w konsekwencji drętwienia. 

Z punktu widzenia amatora warto, gdy jeździsz po drogach szosowych, wybrać jako pierwszy rower szosowy typu „endurance” lub gravel, jeśli planujesz jeździć po drogach szutrowych. 

  1. Ustawienie pozycji na rowerze
    Uważamy, że około 50% wszystkich przyczyn drętwienia obręczy barkowej to niepoprawnie ustawiony rower. Gdy zgłaszacie się do nas z tym problemem, zawsze sprawdzamy: proporcje wyważenia na rowerze, różnice opadu, długość wysięgu kolarza i roweru, wypoziomowanie oraz poprawny dobór siodełka rowerowego, a przede wszystkim profil kierownicy i ułożenie klam- komanetek. 

W przypadku omawianego wcześniej roweru typu „aero” parametr, który ma znaczny wpływ na drętwienie dłoni, to tak zwana wysokość opadu ciała kolarza i nacisk na dłonie wskutek nadmiernego obciążenia dłoni. Nacisk na obręcz barkową oraz na dłonie jest tak duży, że nie ma możliwości, by ustrzec się przed skutkami drętwienia dłoni. To przeciąża zarówno struktury nerwowe i układ krwionośny doprowadzając do takich efektów.

Efektem dociskania dłoni do kierownicy jest uciśnięcie i podrażnienie znajdujących się po stronie wewnętrznej nerwów i naczyń krwionośnych. Tym samym dochodzi do zaburzeń w przewodnictwie nerwowym oraz dotlenieniu i odżywieniu tych miejsc. Nieprawidłowości najczęściej wywołane są bodźcem mechanicznym wynikającym ze stałego uciskania oraz uderzania struktur o powierzchnię kierownicy, nadmiernego ich rozciągania lub poddawania wibracjom. Wszystkie te działania prowadzą do chwilowych problemów lub będą przewlekły charakter, jeśli nie zlikwidujemy przyczyny. Tego typu objawy albo dotyczą jednej, albo dwóch kończyn jednocześnie. 

Rozwiązaniem jest zmiana tego parametru przez podwyższenie na odpowiednią wysokość poziomu kierownicy i jej wspornika. Niestety rowery wyścigowe nie zawsze mają tę możliwość, o czym przeczytasz w kolejnym punkcie. 

  1. Komponenty rowerowe 

Tu można rozróżnić dwa aspekty: 

  • dostępność komponentów rowerowych przeznaczonych do konkretnego modelu danego producenta 
  • wiedza, które komponenty poprawiają komfort jazdy i zabezpieczają nas przed drętwieniem dłoni. 

Większość producentów rowerów tak projektuje swoje komponenty, aby nie ingerować w geometrię i aerodynamikę roweru, co wymusza zakup odpo- wiednich części tylko u danego producenta. Dobrym przykładem jest rower wyścigowy. W droższych modelach okablowanie najczęściej jest schowane w kierownicy i w mostku. W związku z tym zmiana pozycji na rowerze poprzez podniesienie do góry tułowia i odciążenie dłoni, staje się niemal niemożliwa, ponieważ producent nie przewidział komponentów pozwalających na podniesienie sylwetki. Innym przykładem jest kierownica zintegrowana z mostkiem, czyli tzw. kokpit. Jego możliwości są bardzo ograniczone. Okazuje się, że przy odpowiednio dobranej szerokości kierownicy, wspornik do niej jest tylko w jednym lub dwóch rozmiarach. Nie można podnieść wspornika kątem do góry, ponieważ konstrukcja kokpitu całkowicie wyklucza takie działanie. 

W przypadku komponentów rowerowych ważna jest również wiedza, które z nich mają wpływ na poprawę naszego komfortu i zabezpieczają nas przed problemami. Wystarczy wymienić niektóre elementy, aby całkowicie zmienić odczucia ciała. Odpowiednie ogumienie, amortyzatory oraz specjalne podkładki żelowe pod owijką na kierownicy oraz ergonomiczne chwyty to tylko niektóre rozwiązania, wspomagające nasze działania antywstrząsowe w dużym stopniu odpowiedzialne za drętwienie dłoni. 

  1. Doświadczenie kolarza i technika jazdy
    Około 40% wszystkich problemów kolarzy związanych z drętwieniem kończyn górnych wynika z braku umiejętności oraz techniki trzymania kierownicy oraz odpowiedniego ułożenia całego ciała. Odpowiedzmy sobie szczerze na pytanie. Czy są szeroko dostępne szkolenia, które uczą poprawnej techniki? Są, ale wciąż jest ich stanowczo za mało. Dlatego w trakcie sesji bikefittingu każdy kolarz, u którego dostrzegamy ten problem otrzymuje od nas odpowiednie szkolenie. Doskonale wiemy, że połączenie techniki i poprawnie ustawionej sylwetki sprzyja zabezpieczeniu przed wystąpieniem ponownych drętwień kończyn. Jest to najlepsza prewencja. A jeśli chodzi o doświadczenie kolarza, to im jest większe, tym mniej będzie problemów związanych z drętwieniem rąk. Duży wpływ ma na to ogólna kondycja fizyczna, a zwłaszcza poziom wytre- nowania wszystkich mięśni odpowiedzialnych za jazdę na rowerze. 
  2. Ogólna kondycja fizyczna i regeneracja
    Bez względu na to, czy jeździsz raz w tygodniu czy prawie codziennie, pamiętaj, że aby jeździć bez bólu powinno się uprawiać inne sporty i dbać o wzmacnianie mięśni odpowiedzialnych za utrzymanie tułowia w pozycji pochylonej. Rozciąganie, wzmacnianie i rolowanie mięśni, dezaktywowanie „punktów spustowych” w mięśniach oraz masaż to tylko niektóre czynności, które trzeba włączyć w celu utrzymania „higieny” jazdy na rowerze. 

Najczęstszy błąd, jaki popełniają „nowicjusze” rozpoczynający jazdę na rowerze, to niedostosowanie umiejętności i możliwości ciała do intensywności i długości przejażdżek rowerowych. Każdy doświadczony kolarz wie, że od odpowiedniego przygotowania fizycznego ciała w okresie jesienno-zimowym zależy, czy kolejny sezon będzie bezbolesny i bez kontuzji. Drętwienie dłoni na rowerze jest najczęściej wynikiem niewytrenowanych mięśni i nie oczekuj, że bez własnej pracy włożonej w zmianę tej sytuacji pozbędziesz się problemu. 

  1. Rodzaj wykonywanej pracy
    Na aktywności, które wykonujecie, wpływa również życie prywatne, czy rodzaj wykonywanej pracy. Jeśli na przykład codziennie pracujesz po wiele godzin przed komputerem, to pamiętaj, że jazda na rowerze szosowym tylko pogłębia tę nieodpowiednią dla nas pozycję. Zwróć uwagę na rysunek. Pochylając głowę podczas czytania wiadomości w telefonie komórkowym, obciążasz swoje kręgi szyjne kręgosłupa i zwiększasz nacisk nawet o 27 kg. Utrwalanie tej pozycji podczas jazdy na rowerze doprowadza do zaostrzenia problemów zapalnych i zwyrodnieniowych w okolicach odcinka szyjnego, a to jest jeden z czynników wywołujących drętwienie dłoni na rowerze. Stres i przeciążenie to czynniki, które nam nie pomagają, a wręcz utrwalają problem. Stosowanie maksymalnych obciążeń zazwyczaj prowadzi do przeforsowania mięśni i stawów, co zaburza przekazywanie impulsów nerwowych i może stać się przyczyną występowania głównie drętwienia przemęczonych kończyn. Umiar w treningu na pewno zminimalizuje ryzyko pojawiania się parestezji oraz odpowiednia regeneracja.

7. Stan zdrowia
Jeżeli nie przykładasz odpowiedniej wagi do swojego zdrowia, regularnie się nie badasz, nie reagujesz z odpowiednim wyprzedzeniem na symptomy bólowe dające znać o niepokojących zmianach w organizmie, to nie zdziw się, że sam generujesz swój problem. Liczba schorzeń, które są przyczyną drętwienia dłoni, jest naprawdę imponująca. Ze względu na to, że jest to tylko poradnik, skupimy się na tych najbardziej popularnych. Najczęściej dochodzi do tego typu objawów w przypadku problemów związanych ze zwyrodnieniem kręgosłupa szyjnego, rwą barkową, cieśnią nadgarstka. Za te problemy odpowiedzialna może być również: cukrzyca, łokieć tenisisty i golfisty, reumatoidalne zapalenie stawów, choroby tarczycy i miażdżyca. A to dopiero czubek góry lodowej. Osobny rozdział poświęcimy również suplementacji odpowiednich witamin i pierwiastków śladowych. Niedobory witamin z grupy B (szczególnie witaminy B6, witaminy B12, kwasu foliowego) oraz zaburzenia elektrolitowe: magnezu, potasu, soli oraz wapnia nasilają wszelkiego typu drętwienia. 

Obraz zawierający szkic, rysowanie, Grafika liniowa, ilustracja

Opis wygenerowany automatycznie

8. Czynniki zewnętrzne


Takim czynnikiem jest nieprawidłowa pozycja podczas snu doprowadzająca do niedokrwienia kończyny. A jeśli nie będziemy zmieniali tej pozycji, to niepra- widłowość może doprowadzić do utrwalonych zmian w obrębie nerwów. Przyczyn można też szukać w nadmiernie wysokiej lub niskiej temperaturze powietrza. Ta również może się przyczynić do wystąpienia uczucia cierpnię- cia, Co ciekawe, nieodpowiednia temperatura w połączeniu z jazdą na rowerze utrudnia ustalenie, co jest pierwotną przyczyną dolegliwości. Wypadki drogowe uszkadzające nasze ciało, złamania, zwichnięcia, uciśnięcia tkanek, które działają na nerwy i naczynia również będą powodem drętwienia dłoni. 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *